Cairns

Cape Tribulation

Bekijk Round the world 2010 - 2011 op frankm's reiskaart.

Cairns is hot and humid. Maar alles kan in korte broek en slippers. Als ik wakker wordt in Cairns Central YHA lijkt het ook hier rustig. Ik ga op zoek naar een ontbijtje en een goede kop koffie e loop naar de Esplanada. Nu blijkt het toch een echte vakantie en backpackers places. Ik raak aan de praat met een Schotse serveerster en zorg er voor als eerste gast dat er na mij nog veel meer mensen op dit terras gaan zitten. Ik lees de opties voor 3 dagen liveaboard diving door en besluit toch voor CDC te gaan. Direct de volgende dag lukt niet dus wordt het de 22ste. Morgen een excursie rain forest naar Cape trabulation. Vandaag relaxed, wat boodschappen doen en de rest van de trip van Australië plannen.
Cape trabulation laat zien dat het in een regenwoud echt regent en er bijna geen dag zonder regen voorkomt. Derba onze gids breng de informatie boeiend en vol enthousiasme. We hebben het geluk nog enkele salties te zien. Een heel verschil met een zoetwater krokodilletje. Onze beloofde swim by the Mossman Gorge gaat wegens plotselinge hevige regenval niet door. In notime verandert het kabbelende stroompje in een wild kolkende rivier. Op advies van Debra eet ik ’s avonds by PJ O’Brian. Deze Irish pub heeft een steak inclusief a pot of beer voor only 10 dollars. Ik drink een paar pints met Peter, een Ier die hier is voor a few weeks of good time. Pure blond and VB zijn goede Australische biertjes.

Geplaatst door frankm 18:44 Gearchiveerd in Australië Reacties (0)

Van Christchurch naar Cairns

Zaterdag 19 december

Bekijk Round the world 2010 - 2011 op frankm's reiskaart.

En inderdaad de voorspellingen komen ook in Nieuw Zeeland wel eens uit. Regen en maar 14 graden. Het had hier 6 weken niet geregend dus die Kiwi’s vonden het wel tijd worden, van mij hadden ze nog een paar dagen mogen wachten. Maar wat hier ook kan is na een dag van 14 graden, de volgende dag 34 graden, dat is echt raar. En nu op de dag naar Australië is het weer 15 graden.
Maar voor dat staat te gebeuren blijkt de kortademigheid van Aad verder toe te nemen, zover dat we zaterdagochtend besluiten een bezoek te brengen aan het Christchurch hospital. Daar nemen ze de zaak serieus en na de vragen en de bloedtest blijkt hij last te hebben van bloedklontjes, waardoor zijn zuurstof opname geremd is. Verdere onderzoeken die dag moeten uitwijzen wat er moet gebeuren. Als snel is duidelijke dat verder gaan geen optie is en vliegen een risico, wat eerst zal moet worden weg genomen. Voor Aad ziet het scenario er als volgt uit, herstellen om te kunnen vliegen en dan terug naar Nederland, hij vindt dat ik door moet gaan. Het is heel dubbel maar ik ga dus alleen verder, mijn reismaatje achter latend in Christchurch.
Voor de nacht van zaterdag op zondag hadden we maar geen hotel geboekt, heeft weinig zin als je op 4 uur ’s morgens op het vliegveld moet zijn. Helaas geen fatsoenlijke bankje, alleen maar stoeltjes met armleuningen, weinig slapen dus. Om kwart over vijf start de check in. U heeft geen visum voor Australië. Pardon, die is toch echt aangevraagd en moet elektronisch aan het paspoort zijn gekoppeld. Laptop erbij. Blijken ze bij World Ticket Centre het paspoortnummer niet goed te hebben ingetikt. Gelukkig heb ik een goede inchecker die met mijn laptop even naar achter loopt en het met een telephonecall recht kan breien. Kan ik toch nog mee. Maar tijdens het taxiën blijkt er iets mis met de hydrauliek. Na een aantal updates over de voorgang, of eigenlijk over de geen voortgang, worden we terug naar de terminal gedirigeerd. Op zich voldoende ruimte voor de overstap in Brisbane om de aansluiting naar Cairns te halen maar het wordt wel snel minder. Onze bagage kunnen we van de band halen, gelukkig niets taxfree gekocht want alles moest weer ongedaan gemaakt worden. Er wordt druk onderhandeld met Auckland, het hoofdkantoor van Air New Zealand, welke mogelijkheden er aangeboden mogen en kunnen worden. Ik geef aan dat ik mijn aansluitende vlucht naar Cairns niet ga halen, maar daar hebben ze in principe geen boodschap aan, omdat deze niet in 1 boeking is geboekt. Zij achten zich alleen verantwoordelijk om mij af te leveren in Brisbane, maakt niet uit wanneer. Alle optie via Queentown, Auckland en Sydney naar Brisbane worden aangedragen en al die vluchten naar Brisbane zitten dus al gauw vol. Doe mij maar van Sydney naar Cairns dan, en daar gaan ze mee akkoord. Ineens heb ik weer 5 uur tijd voor mijn vlucht en besluit om Aad nog maar even een dongel te brengen, zodat die niet helemaal van de wereld is afgesloten. We nemen opnieuw afscheid en ik ga voor de 2e keer op weg naar het vliegveld op te kijken of ik via Sydney in Cairns kan komen. De vlucht naar Sydney gaat goed en mijn verwachting van lange tijden om door de douane te komen zijn helemaal mis, gaat als een trein. Ik haal dus ruim op tijd de aansluiting. Ben met een paar hazenslaapjes van een half uurtje inmiddels 42 uur op. Hier in Cairns is het ondanks het nachtelijk uur 32 graden.

Geplaatst door frankm 5:59 Gearchiveerd in Australië Reacties (0)

Kaikuora

Woensdag 15 december

overcast 18 °C

De weersverwachting voor de komende dagen ziet er niet zo heel goed uit. Overdag is het goed te doen maar ’s avonds koelt het snel af. Ons doel vandaag is Kaikuora, bekend om zijn walvissen die het hele jaar door voor de kust zwemmen. De camping waar we uiteindelijk terecht komen valt erg tegen, geen wifi internet, niet open en erg veel lawaai van de weg en het spoor vlak achter ons. Bij het informeren voor de walvissen excursie komen we er achter dat ze echt de hoofdprijs willen hebben. Ik heb er geen goed gevoel over en we besluiten deze uitstap te skippen. Achteraf geen verkeerde beslissing. ’s Middags zien we de laatste glimp van de besneeuwde bergtoppen aan de kust van Kaikuora daarna verdwijnen ze achter de wolken en laten zich niet meer zien. We gaan nog even langs bij de zeeleeuwen kolonie en zakken af richting Christchurch. We verlangen net als jullie nu naar de echte warmte, nog een paar dagen en we zitten in het noorden van Australië.

Geplaatst door frankm 22:53 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (0)

St Andrews

Maandag 13 december

Na het golfen komen we terug op de camping site en wil iedereen weten hoe het is gegaan. Het wordt wat frisser en we verhuizen naar de keuken. De sterke drank en de sterke verhalen komen over tafel. Wij koken onder tussen ons potje en het niveau van de fles Fiji rum daalt en daalt. Om 1 uur vind ik het mooi, Aad moet die schot nog een keer uit leggen wat de geit verzetten is en hoe je het uitspreekt. De volgende dag een beetje uitslapen en dan op weg naar Saint Adrews, daar moet een leuke camp site zijn. En natuurlijk een golfbaan. En wie wil er nou niet even op St Andrews zijn geweest. Bij aankomst op de golfbaan blijkt bijna te zijn uitgestorven, slecht 1 auto met 1 lid die haar golf spullen uit de auto haalt. Ik pols Aad of hij nog in is voor een rondje, hij geeft de voorkeur aan slaap te kort in halen. Dus vraag ik Jackie of zij van plan is 18 holes te spelen en of ze het goed vindt dat ik meeloop. Helemaal goed, we regelen een set bij de greenkeeper en go. Heerlijk gespeeld, rondje 84 bruto op St. Andrews staat toch leuk op je CV. Vannacht slapen we bij Geraldine. Even iedereen gerust stellen, dit is geen vrouw maar de naam van een plaats in Nieuw Zeeland.

Geplaatst door frankm 22:34 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (0)

Otago Peninsula

Zaterdag 11 december

Onze Camping staat aan een golfbaan. Nou is die kans in Nieuw Zeeland sowieso erg groot. Maar de verleiding is er dan ook, to go for a round. Dus gisteren even geïnformeerd naar de mogelijkheden en de prijzen, 40 NZD maar als we een wild life tour zouden maken met een voucher die aangaf dat je korting zou krijgen bij de golfcourse dan werd het 25 NZD, omgerekend 15 euro. Bij excursie naar de Albatrossen kregen we een bewijs van betaling maar nergens een teken van korting op een rondje golf. We vonden combinatie ook al vreemd, maar goed. De zaterdagochtend op zoek naar de zeeleeuwen en zowaar die lopen daar gewoon over het strand. Echt gaaf die dieren in het wild van zo dicht bij te zien. Die middag melden we ons bij de proshop van de Chisholm golfbaan. Dus ik zeg quasi nonchalant, kijk hier zijn de tickets van de wild life tour. Waarop ik het antwoord krijg; o sure that will be 25 dollars than. Prachtige baan langs de oceaan. We zijn net op tijd binnen, de eerst spatjes op hole 18 zetten zich om in een regenbuitje en later onderweg begint het echt te regenen. Onze bestemming is Waikouaiti, sorry voor de plaatsnamen, ik heb ze niet verzonnen. Dit zijn de camping sites die we zoeken, geen doortrekkende toeristen maar de echte Kiwi die hier in hum caravan wonen of in het weekend verblijven. De warmwatervoorziening is hout gestookt en vriendelijkheid en nieuwsgierigheid alom. De kerstboom staat voor de commen kitchen lekker in het zonnetje, het blijft een raar gezicht. De volgende ochtend besluiten we hier nog een dagje te blijven en om het niet te verleren gaan we ook deze golfbaan uit proberen. We krijgen de enige echte golfcampingset mee, die heeft echter een klein probleempje, namelijk 2 lekke banden. En is uit Schotland meegenomen en heeft fietsventielen waar ze in Nieuw Zeeland niet eens het bestaan van kennen. Allerhande pompen komen te voorschijn maar niets lijkt te passen. Met heel veel improvisatie krijgen we 1 band opgepompt, de ander heeft een vergaan ventielslangetje en die had ik nou net niet van huis meegenomen.

Geplaatst door frankm 12:14 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (0)

(Berichten 26 - 30 uit 45) « Pagina 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 »