De oversteek naar het Zuidereiland

Bekijk Round the world 2010 - 2011 op frankm's reiskaart.

Onderweg naar Wellington willen we een campingsite bij het water, maar dat blijkt niet eenvoudig, in Perirua belanden we uiteindelijk op een camperplaats bij een Motel. Het duidelijk te merken dat het nog geen seizoen is hier. Maar het weer is gewoon top. We mogen gebruik maken van het zwembad en de spa. Nou de vinden mijn spieren wel lekker, de Tongariro is nog steeds voelbaar.
We kopen een dagkaart voor internet op Aad zijn notebook. Nu kunnen we wat meer opzoeken. We vinden voor de volgende dag een mooie golfbaan met maandagtarief, we blijven Nederlanders niet waar.
De volgende dag is dus een golfdag geworden, in heb begin lijkt het helemaal bewolkt maar het trek snel open en met een beetje wind is het fantastisch golf weer. In Lower Hutt vinden we ook een campsite zondat we de volgende dag op tijd bij de boot kunnen zijn.
Ook op de ferry van Wellington naar Picton is het rustig. Bij het binnen varen van de Queen Charlotte Sound doet het landschap veel aan Noorwegen denken. Naast ons vaart een vissersboot met een aantal dolfijnen voor de boeg. We overnachten in Motueka.
Vanmiddag naar de Weineries.

Geplaatst door frankm 9:41 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (0)

Zaterdag 26 november, verder naar het zuiden.

Verder naar het zuiden voldoet dit keer aan onze associatie hier op het zuidelijk halfrond zou dat anders moeten zijn. Onderweg komen veel kenmerken van diverse Europese landen tegen. Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Noorwegen, Italië je zou het zeker geloven. Op een kleine camping site bij Wanganui aangekomen blijkt er geen internet te zijn zoals de folder wel beloofde, daarentegen wel prachtig weer en slechts 300 meter van de Tasman sea. We parkeren de camper nemen een biertje en een duik in zee. De rust is hier overweldigend. Behalve Nieuw Zeelander met zijn vrouw die knauwt zoals ik nog geen Amerikaan heb horen doen. Als we ’s avonds vanaf de communial kitchen naar onze slaapauto lopen en onze ogen wennen aan de duisternis verschijnen er steeds meer sterren. Ik zie weinig herkenning slechts enkele sterrenbeelden in het noorden, zoals Orion en het Zevengesternte die bovendien op zijn kop staan.
’s Morgen om 6:30 is het zonnetje alweer op en het belooft een prachtige dag te worden. De camping site is nog in alle rust en alleen het geblaat van lammetjes en wat mussen doorbreken de stilte. In de ochtendzon doe ik wat lees en schrijfwerk en zie de camping langzaam ontwaken.

Geplaatst door frankm 16:38 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (0)

Rotorua en Tongariro

De Tongariro crossing

In bijna heel Rotorua kun je het ruiken, de lucht van zwavelwaterstof, oftewel rotte eieren. Overal komt ook stoom uit de grond, een thermisch stadje. Tegen over onze campingsite ligt een golfbaan, maar uiteindelijk komen we bij een andere terecht. Na het golfen gaan we op zoek naar blue lake en green lake. Op de terug weg doen we redwood park aan, met zijn enorme dennenbomen met rode bast. We hebben flink vlees ingeslagen voor de BBQ, alles is voorhanden op de meeste campingsites zo een fantastische Amerikaanse gas BBQ.
25 november, we worden wakker onder een strak blauwe hemel, dat is even wennen. Om precies 10:00 uur rijden we de camping-site af. Op weg naar Taupo. Nieuw Zeeland ziet er bij dit weer nog mooier uit, werkelijk een heel schoon land met prima wegen en prachtige natuur. Na de Huka falls doemen voor ons de besneeuwde vulkanen op, we rijden richting lake Taupo en stoppen voor wat mooie plaatjes te schieten. Daar lopen we morgen tussen door, de beruchte Tangoriro crossing. Om 15:99 uur arriveren we bij onze camping site en hebben alle tijd voor een biertje voor onze camper in het zonnetje. Na het eten vroeg naar bed, we worden om 7:30 uur opgehaald voor de hiking van 19,4 km.
D-Day, 26 november, Tongariro crossing
Om half zeven gaat de wekker, snel douchen tas inpakken en ontbijten plus brood voor onderweg. We worden om 8 uur gedropt en aan de andere kant gaat de bus om 3, 4 en 5 uur weer terug. Het eerste stuk valt mee en gaat nauwelijks omhoog. Daarna wordt het lastiger. Na 6 kilometer krijgen we de keuze voor een bonus, “even” naar de top van de vulkaan Ngauruhoe en terug. Hier staat 3 uur voor. Ik besluit in een vlaag van verstandsverbijstering de poging te wagen. Aad gaat verder met de track. Op de weg naar boven heb ik 2 keer op het punt gestaan voortijdig terug te keren, het was ongelooflijk stijl, alles losse stenen en echt zwaar. Bovendien niet ongevaarlijk, het is zo stijl dat stenen die door klimmers in beweging worden gebracht nauwelijks stoppen. Maar uiteindelijk wel de top bereikt. Maar dan moet je nog terug en dit is nog moeilijker en zwaarder door al die losse stenen. Na 2 uur en 50 minuten ben ik weer op het punt waar Aad was verder gegaan. Nu nog een track van 13 km en al heel wat inspanning achter de rug. Het is alsof je door een maanlandschap loopt en de vergezichten zijn immens, iets wat je op een foto nauwelijks terug ziet. Door de sterke rug wind is de afdaling van 9 km heel lastig, je wordt constant extra naar beneden geblazen. Kwart over 4 ben ik beneden, Aad heeft net de bus van 3 uur kunnen pakken, ik moet wachten tot 5 uur. Het biertje na aankomst bij de camper smaakt beter dan ooit.
Wordt vervolg.

Geplaatst door frankm 21:12 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (0)

Coromandel, hotwaterbeach

22 november 2010

Vanuit Paihia vertrokken op weg naar Cape Reigna, maar voor het vertrek ontdekten we dat onze koelkast in de camper niet meer werkte. Geen koud bier vanavond, daar moeten maatregelen voor worden getroffen. Eerst maar eens kijken of hij het tijdens het rijden wil doen. Ook niet, dus bellen met Juicy ons camper van leverancier. Tja het is zondag, koop maar een zak ijs en waar overnachten jullie dan zoek ik wel een adres die er naar kan kijken. Dargaville, nou ik kan je vertellen, daar moet je niet zijn voor je holidays, wat een treurig plaatsje, onze overnachting vond plaats op het plaatselijke industrie terrein waar handige Harry wat bijverdiensten had gecreëerd in de verhuur van omgebouwde schuren en keten. Ai mate, you don’t wanne receipt, am I right. Dat ging zo zwart in de pocket.
Maar voordat we bij deze overnachtingsplaats waren aangekomen, wel door het hele rustige noorden vele kilometers afgelegd. Wat een rust en wat een pure natuur. Ninty miles beach en Cape Reigna ongerepte natuur met hier en daar een boer.
De volgende ochtend verder met de koelkast. De plaatselijke electroboer trok wat aan de kabels, keek bedenkelijk naar de zekeringen maar dat had ik ook al gedaan, en constateerde dat hij er ook niets aan kon doen. Belletje naar Juicy HQ en we mochten een andere camper komen ophalen. Dus op naar Auckland, lag gelukkig op de route, camper gewisseld en door naar Coromandel. Intussen mooi weer geworden en de schitterende weg langs de baai gereden. Het mooie weer was van korte duur want ’s nachts kwam het weer met bakken uit de hemel.
Met regen en mist worden we wakker. We doen een poging om naar cathedral cove te gaan maar de regen weerhoud ons van de wandeling van 1,5 uur. Op naar hot water beach. Daar te vroeg aan gekomen, het tij moet laag genoeg om je kuil te kunnen gaan graven. We huren een schep en gaan op weg om onze eigen spa te creëren. Als 40 jaar terug in de tijd scheppen we driftig een kuil, maar de plaats blijkt niet de juiste, ik word geholpen door een Kiwi die voor mij de juiste hotspot aanwijst en inderdaad dit moet het worden. Erg grappig alle leeftijden in de weer met scheppen en kuilen graven op 20 vierkante meter. Na een half uurtje hebben we het wel gezien en vermieten we onze kuil aan 2 Duitse meisjes die nog helemaal geen kuil met warm water hadden. Het holt achteruit met die Duitsers en hun kuilen. We besluiten verder zuidwaarts te rijden, normaal gesproken is dat richting het warme weer, hier in NZ niet, alles is omgekeerd, ’s middags staat de zon ook in het noorden en ’s nacht staat orion helemaal op zijn kop. Tegen de avond strijken wij neer in Rotorua, een hot terminal resort met heuse zwavelbaden. En intussen is het ook hier begonnen met regenen.
Wordt vervolgd.

Geplaatst door frankm 23:20 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (1)

Zaterdag 29 november, Paihia

Zwemmen met dolfijnen

overcast 20 °C

Toevallig terecht komen op een kleine camping, gerund door Andre en Olga uit Nederland. Uitzicht op de Haruru falls. Gelijk voor de volgende dag een boot trip geboekt door Bay of Islands. Zien van dolfijnen is gegarandeerd. Om te zwemmen met dolfijnen moesten we iets bij betalen, dat moesten we maar doen. De weersverwachtingen waren niet bijzonder goed maar we hebben het droog gehouden. Een pracht gezicht deze dolfijnen in de vrije natuur van zo dichtbij te zien. Ook de rest van de tour was mooi en interessant.
Morgen naar het noordelijkste punt van Nieuw Zeeland Cape Reigna.

Geplaatst door frankm 21:11 Gearchiveerd in Nieuw-Zeeland Reacties (0)

(Berichten 36 - 40 uit 45) « Pagina .. 3 4 5 6 7 [8] 9 »